Velkommen til Parkvegens Hageglede og Hagegalskap

Velkommen til hagen vår, en hage som fortsatt er under oppbygging og forandring. Nye bed planlegges og lages, planter kjøpes og plantes. Noen planter deles og noen er stadig på flyttefot. Takk for at du titter innom, jeg setter stor pris på din kommentar.
-----------------------------------------------------------------

onsdag 14. juli 2010

Endelig ferie..

uten de store forventningene hva været angår. Ifølge yr.no. så er ikke utsiktene særlig gode for den neste uken. Og vi som endelig skal være hjemme,stelle i hagen, jobbe litt med diverse uteprosjekt. Og sist, men ikke minst.. være en del av et yrende folkeliv og høre mye god musikk under Moldes jazzuke. Trass i ustabilt vær,blomster det sakte men sikkert i bedene og noen nye roser har startet blomstringen de siste dagene.

Eden Rose er nydelig, men tyngden gjør at den bøyer seg lett mot jorden. Da er det godt å ha en Storkenebb Summersky å lene seg mot..Det samme gjelder Coral Dawn som henger seg ut av klatrestativet sitt.




Pink the Fairy er full av knopper, har såvidt begynt å blomstre. Den er flott sammen med Marikåpen. Modern Centennial, en Canadisk rose er heller ikke så verst, men er ikke favoritten min blant de canadiske.




Jeg har to rotekte Molderoser i hagen. De ble berget fra naboens hengerlass etter en opprydding i hans hage. Den ene er hvit, men en anelse fersken med det samme den springer ut. Den andre er rosa. Begge blir store busker og blomstrer intenst i noen uker. De har såvidt begynt på blomstringen.


5 kommentarer:

  1. Nydelige roser!!
    Synd hvis det ikke blir brukbart vær på Mørekysten neste uke,vi har tenkt oss en tur til Kristiansund og Molde.Men vi krysser fingre enda da.Er inne i 2dre ferieuke,ikke det helt store ferieværet nei!
    Ha en god kveld!

    SvarSlett
  2. Nydelige roser alle sammen. Det er jammen det godt at de blomstrer uten finværet også. Skulle ønske for jazzfestivalens del (og din) at solen ville skinne hele uken til ende!!!!

    SvarSlett
  3. Skrev en kommentar, men fikk feilmelding så jeg prøver igjen.
    Nydelige roser. Canadiske roser har jeg aldri hørt om før, spennende (Er ganske fersk med roser i hagen.)
    Storkenebb Summerwind var en utrolig flott plante.
    Jeg har lastet ned PhotoScape som er et gratis redigeringsprogram, kjempebra.
    Ønsker deg en fortsatt fin onsdagskveld.
    Klem fra Mio

    SvarSlett
  4. Nyyydelige bilder! Ååå..så mye fint du har! Eden rose må jeg bare ha, men hvor... Geranium Summerwind var helt skjønn, hvor har du fått tak i den? Er det en pratense? Har den lang blomstringstid? Mange vakre bilder fra haven din nedover i bloggen også, blant annet er gjerdet med rosene fantastisk vakkert. Det gror godt i Molde!

    SvarSlett
  5. Jeg kjøpte Geranium Summerwind hos Planteliste.net i fjor vår. Jeg kjøpte 3 stykker, to ble plantet i rosebedet mot sør og en på vestsiden. På den måten sjekker jeg ut hvor de trives best. Men den ser ut til å trives på begge steder. Den er staut, rakrygget i vinden som herjer i disse dager.. og har så langt blomstret i mange uker.Den er nydelig sammen med sukkertøyrosa Roser. Den vokser godt så den deles nok etter hvert eller kanskje jeg skal prøve meg på frøsanking :-)

    SvarSlett