Velkommen til Parkvegens Hageglede og Hagegalskap

Velkommen til hagen vår, en hage som fortsatt er under oppbygging og forandring. Nye bed planlegges og lages, planter kjøpes og plantes. Noen planter deles og noen er stadig på flyttefot. Takk for at du titter innom, jeg setter stor pris på din kommentar.
-----------------------------------------------------------------

søndag 27. februar 2011

Kirsebæralèen

Helen Fredholms vakre bilder fra sin romantiske hage på Toten, ga mange av oss hagegale i Molde en fin opplevelse på torsdag. Se referat på SKVALDERKÅLEN
 Her er vinteren på hell.. og planene for årets prosjekter kan snart snart settes i gang. Handyman har sin årlige vinterferie i neste uke og da skal noen av  planene påbegynnes. Men Kirsebæralèen, den må nok vente en liten stund til. Først må telen gå ut av bakken.. men da skal ermene brettes opp og veien opp til "Utsikten" skal fullføres.

Kirsebæralèen går på østsiden av tomten, opp bakken forbi kirsebærtreet og opp til det høyeste punktet på tomten. Der skal det bygges drivhus, men det blir et annet innlegg.


Handyman startet på prosjektet 2010, men vinteren kom tidlig. Rør legges ned slik at vann kan ledes ned fra drivhuset og strøm kan føres frem. 
For å ikke skade røttene til kirsebærtreet, legges rørene høyt i bakken.

 
Langs trappetrinnene til høyre skal det legges torvblokker og beplantning vil derfor løftes opp. 
På den måten får vi skult litt av den gamle muren mot naboen.
Singelen mellom skiferen blir nok fjernet etter hvert, der skal det plantes krypende Timian.


Den første beboeren langs Kirsaebæralèen er plantet. En av mange hosta som skal plantes her.. 
kanskje det blir en liten Hostasti?



Fra utsikten og på vei nedover Kirsebæralèen ser det slik ut. Det skal legges mere skifer i repoène og det skal plantes kryptimian. 
Men en viktig detalj er Rosebuen. Den skal settes opp i kant med stenene som ligger på plenen.
Planen er som følger: Når vi kommer gående fra sørsiden, forbi Plommebedet, skal vi gå gjennom Rosebuen og opp Kirsebæralèen.


Samtidig som arbeidet skrider frem, kan vi alltids ta en liten pust i bakken ved det gamle epletreet.


Hmmm.. dette bildet minnet meg på, at vi har et veldig, veldig langt stakittgjerde som skal males.
Fortsettelse følger, senere denne våren og sommeren..

11 kommentarer:

  1. Hvor ser det dejligt ud. Det må være skønt at have en have, der er i flere niveauer. Jeg bor på en flad grund, og har ikke en eneste trappe i haven.........

    SvarSlett
  2. Det ser ut til at dere får nok å henge fingrene i! Drivhus også! Det kommer du til å få mye glede av.Jeg gleder meg veldig til min første sesong med drivhus!
    Så fin hage dere har. Rosebue som port mot kirsebærallèen høres nydelig ut. Duften av roser....åh det kommer til å bli så flott! Ønsker dere lykke til med årets prosjekter!

    SvarSlett
  3. Hostasti der hørtes veldig flott ut! Det kommer til å bli kjempefint der når du blir ferdig :)

    SvarSlett
  4. Dette blir flott - og er allerede veldig vakkert! Skal bli spennende å følge med, trinn for trinn? Hosta er en utrolig dekorativ plante, så det kan bli lekkert! Ha en fin uke!

    SvarSlett
  5. Hei:)
    Takk for hyggelig kommentar hos meg :)GLAD :)
    Skal si du og Handyman har prosjek på gang, dette blir bra!
    Ønsker å følge med på prosjektene dine så jeg linker deg til min side.Håper du vil følge meg??
    God uke :)

    SvarSlett
  6. Hei :)
    Å så spennende! Ka e det eg egentlig venta på ? Eg har jo vært innom deg her mange ganger og liker veldig godt hagen din, og prosjektet du nå holder på med vil eg gjerne følge med på. Så eg legg meg til som følger!! :)
    Ha det fint!

    SvarSlett
  7. Handyman o du själv ser ut att få fullt upp till våren :-)Det blir roligt att följa era projekt!
    Hälsn:Helena

    SvarSlett
  8. Dobrze, że "złota rączka" pomaga. Życzę pełnej realizacji planów. Pozdrawiam

    SvarSlett
  9. Dere har litt av hvert å holde på med utover våren ser jeg, men det kommer til å bli aldeles nydelig! Kryptimian mellom skiferhellene blir bare lekkert!
    Ha en fortsatt fin kveld.

    SvarSlett
  10. it is wonderful to see how your garden is progressing. As you await spring, we await autumn rains after a long dry summmer.
    Take care and have fun creating your garden!

    SvarSlett
  11. Hei igjen :)
    Takk for hyggelig kommentar:)
    Håper vi får se kransen du skal lage av bjørk..?
    Takk for "følgeren",hyggelig
    Ha en fin dag:))

    SvarSlett