Velkommen til Parkvegens Hageglede og Hagegalskap

Velkommen til hagen vår, en hage som fortsatt er under oppbygging og forandring. Nye bed planlegges og lages, planter kjøpes og plantes. Noen planter deles og noen er stadig på flyttefot. Takk for at du titter innom, jeg setter stor pris på din kommentar.
-----------------------------------------------------------------

søndag 8. januar 2012

Vinter ute, såtid inne.

De siste dagene før helga, kom det litt snø. Akkurat passe, slik at en slipper å måke.
I dag har sola slint fra skyfri himmel, en nydelig dag.




Med hoste, snørr og all slags basiller i kroppen... så ble det pusling innomhus denne helga.
I dag har jeg sådd årets første frø.. du verden for en forventningsfull jobb. 

Jeg sådde, Anemonopsis macrophylla. 
Den ble satt ut sammen med stauder sådd i oktober og fikk et lag med snø over seg.


Jeg sådde også, Astrantia maxima og Angelica gigas. 
De skal få stå inne i varmen et par uker, før de også fyker ut i kulda.



Og så blodbeger da.. frø fra egne planter er kommet i jorda.
Jeg har 4 ampler med blodbeger til overvintring i drivhuset, det ser ut til å gå bra så langt.
Men av blodbeger ønsker jeg mange planter. De skal få klatre i trær og bed, henge ned fra altanen og alle plasser der det finnes et ledig hull og noe å klatre i. 
Og så blir det nok noen planter til venner og noen til planteloppemarkedet.


Til slutt sådde jeg tre sorter Chili, Chiluacle Negro, Talastar og Jamaican Bell.


Ønsker alle som titter innom... en kjempefin uke!

11 kommentarer:

  1. Huff, den rosa så veldig kald ut :) Flott med vinter når det er vinter, syns jeg. Deilig å kunne se tilbake på sommerbilder når det er vinter og hvile tid.
    Ha en fortsatt fin søndag.

    SvarSlett
  2. Flotte vinterbilder du har tatt. Jeg har ikke fått sola i hagen her ennå så lenge at jeg rekker å springe ut å ta bilder :-)))) i dag tittet den innom i ca 2 minutt, men det gir jo løfte om at den er på vei.
    Har sådd en del stauder, stemor og blodbeger jeg også i dag, og det er en en kjempekoselig syssel nå mens vinteren fremdeles regjerer ute.
    Ha en flott uke du også :-)

    SvarSlett
  3. Ser det e mange rundt om i landet som allerede er begynt med såing av frø, men her i nord er det fortidlig, æ begynner og starte opp drivhuset mitt i slutten av feb og begynner såinga med de første sommerplantene , og noen ut i mars, glær må allerede, for da nermer våren sæ:=)
    Så masse fint du har sådd.

    Ha en fin søndag hilsen Lisbeth:)

    SvarSlett
  4. Heisan. Mange flotte bilder her. Det er no kjekt at det er litt vinter når det er vinter. Tenker at eg kanskje skal tenkja på å så eg og etterkart. Håper det går fint med plantene dine. Ha ei fin veka.

    SvarSlett
  5. Din have ser også fin ud med sne på :-)
    Jeg er dog glad for, at vi ikke har sne hos os.

    SvarSlett
  6. Kjempeflotte bilder!
    Jeg hadde full klaff med mine blodbeger i fjor...følte de var overalt i hagen...men var glad til...fine til å fylle ut med:)
    Nydelig Angelica:))

    SvarSlett
  7. Å nå må jeg komme i gang jeg og... Flotte saker du har sådd:)

    SvarSlett
  8. Kjempefine bilder!
    Liker virkelig de bildene i det flotte sollyset!!!
    Mere mere! ;)

    SvarSlett
  9. Mye lekkert hos deg. Jeg har ikke riktig kommet i gang enda, men det er fortsatt håp. Ønsker deg god bedring fra basillene, å være sjuk er no herk og helt bortkastet. Jeg er akkurat oppe av senga etter 4 dager. Ha ei fin januaruke :)

    SvarSlett
  10. Den poslinsanemonen är så vacker, hoppas den spirar. Jag sådde den ockå i höstas men inte alla frö, nu funderar jag på att så den igen.. Tvi,tvi för god spring, jag måste köpa chilifrö, talk for påminnelsen :)

    SvarSlett
  11. Smukke vinterbilleder.
    Tak for kigget.

    SvarSlett