Velkommen til Parkvegens Hageglede og Hagegalskap

Velkommen til hagen vår, en hage som fortsatt er under oppbygging og forandring. Nye bed planlegges og lages, planter kjøpes og plantes. Noen planter deles og noen er stadig på flyttefot. Takk for at du titter innom, jeg setter stor pris på din kommentar.
-----------------------------------------------------------------

onsdag 28. mars 2012

Tid for rosegjødsling og rosedrømmer

Om du ikke allerede har gjødslet rosene, så er det på tide å komme igang. På hjemmesiden til Hageselskapet Molde og Omegn ligger denne anbefalingen fra en av veteranene i rosedyrking i Molde. Du kan lese anbefalingen HER

Roseblomstringen er sommerens høydepunkt i hagen... derfor er jeg allerede godt igang med gjødslingen. Velg den metoden som passer for deg. Jeg har noen ganger brukt dypgjødsling, men etter som antallet roser har økt, så velger jeg en enklere metode. Når jeg nå krafser gjødselen ned i jorden rundt plantene, så er det viktig å komme tidlig igang. Det tar en stund gjødselen kommer ned til røttene og plantene får nytte av den. Vann godt dersom det ikke regner. Men... det er ikke noe problem i Molde for tiden. Her øser det ned...

Herkules er en av mine favoritt roser. 

I år står den endelig på lista hos Haukebø Gartneri i Molde sammen med 150 andre roser.
Roselista kan du se HER

Jeg drømmer om et nytt rosebed til sommeren.. Det skal i tillegg til Herkules bestå av Hippolyte, 
Munstead Wood, Bering Renaissance og Chapeau de Napoleon.
Her er bilder hentet fra nettet...

En eller annen klematis i samme fargenyansen blir det nok også... ja det er i alle fall det jeg drømmer om.
Men drømmelista er laaaaang... ta en titt i roselista til Haukebø, så skjønner du nok hvorfor... 
Hva er dine hagedrømmer?

9 kommentarer:

  1. Min drøm er å få til EN rose, hvilken som helst egentlig... har ikke fått til noe på rosefronten. Men jeg vet hvor jeg kan gå for tips og inspirasjon nå da :-)
    Ellers dreier mange av mine hagedrømmer for sesongen seg om kjøkkenhagen ;-)

    SvarSlett
  2. Om høsten legger jeg kukompost rundt rosene, denne grafser jeg ned i jorda nå på våren. I tillegg bruker jeg litt helgjødsel og litt oppløst kunstgjødsel/blåkorn.
    Jeg prøver å følge oppskriften til Hermod, som har skrevet anbefalingen som jeg har laget link til. Det har vist seg å gi godt resultat tidligere.

    SvarSlett
  3. Mine hagedrømmer i år er nok Magnolia:) Men roser har jeg jo også, og jeg håper de blir flotte i år. Gjødselen står klar og skal kastes på i løpet av uken:)

    SvarSlett
  4. Jepp! Det er tid for første runde med gjødsling. Her må jeg vanne, for det er ingen nedbør i sikte.

    Heldige meg, som nettopp har bestilt 'Herkules' :-)

    SvarSlett
  5. Har startet å gjødsle rosene:) Fikk 2 kraftige barrotsroser fra zimtrade forrige uke:) Jeg bestiller som regel ikke fra dette firmaet på grunn av at det er så dyrt, men..klarte ikke la være med å bestille Mariatheresia rose og queen of sweden:) pluss et par thalictrium Splendide:))Slik kan det gå..har også en større rose bestilling inne hos Bo grønt Rom. Så jeg drømmer om en skikkelig rosesommer! Jeg er jo rosegal;) Helt nydelige roser du har funnet frem! Herkulus er jo rett og slett ril å spise opp:) Liker også de mørkt fylte burgunder røde historiske..Ååhh det finnes såå mange fine!

    SvarSlett
  6. Dejlige roser der er på din ønskeliste :-)

    Mine havedrømme kredser helt sikkert omkring den nye store have (5043 m2) ved vores kommende bolig.
    Det er de store drømme om havens linier, der er ved at blive sat på papir. Den praktiske side af sagen må i store træk vente, til vi er flyttet. Min drøm er også noget der kommer til at tage år om at blive udført, men det gør ikke noget, når det er lysten der driver værket.

    SvarSlett
  7. Ja, nå er det noen fridager på gang..så rosegjødslig står først på planen.
    Takk for fin link til rose-gjøgsel-tips..god å få litt info om igjen:)
    Nydelige roser du drømmer om...
    Jeg er så heldig å bo i nærheten til Bogrønt Rom..de har et fantastisk utvalg..som jeg lett faller for:))
    Ønsker deg en fin hagehelg..og takker for dine gode kommentarer:))

    SvarSlett
  8. Den roselista fra Haukebø skulle det vært advart mot, sukk....
    Så mange flotte fristelser. Det er godt det hagesenteret ligger på andre sida av fjorden så det ikke er så lettvint å komme seg dit:-)
    Min hagedrøm er å få en ryddig og noenlunde ugressfri hage igjen.

    SvarSlett