Velkommen til Parkvegens Hageglede og Hagegalskap

Velkommen til hagen vår, en hage som fortsatt er under oppbygging og forandring. Nye bed planlegges og lages, planter kjøpes og plantes. Noen planter deles og noen er stadig på flyttefot. Takk for at du titter innom, jeg setter stor pris på din kommentar.
-----------------------------------------------------------------

søndag 21. april 2013

Endelig...

Endelig er det tid for våronn. Åets første rydderunde i hagen og det kjennes på ryggen. Men når en gjør jobben skikkelig denne først gangen, ja da blir alt så mye lettere ut over sommeren.

Lerkesporer er av de aller første som dukker opp og derfor er de ekstra kjærkomne.



Rosene spirer... tenk hvilken glede. 
Ja, så får jeg bare glemme de som ikke ser så veldig bra ut... etter en tøff vinter.


Denne heter Blue Girl og sånn så den ut i fjor i august.


Hagens verste fiende er Brunsneglene. 
Og de som sier at en hard vinter tar knekken på de, tar nok grundig feil.
 De siste dagene har jeg tatt knekken på veldig mange og tenker at for hver enkelt jeg finner, ja så er det 400 mindre i løpet av sommeren. De har allerede begynt å spise på små spirer.
Trist, men sant!
I et forsøk på å holde de borte fra spirene har jeg kjøpt inn Helgjødsel og strødd ut. 
Den inneholder hønsegjødsel, noe brunsneglene ikke liker.
 Når jeg først var på hagesenteret, så lot jeg meg friste... svak som jeg er!

Trepeon... med knopper.


Scabiosa Barocca... mørk, mystisk og vakker!
Bare se HER
Den skal få stå å sveve i nærheten av Blue Girl... tror det blir fint!

Da er det bare å håpe på fine ettermiddager i neste uke, slik at våronna blir unnagjort!
Ønsker der alle en fin uke!

9 kommentarer:

  1. Hei Aud, gleder meg med deg over våren , og alle vekstene som kommer opp av jorda. Det er ei herlig tid! Har vært på Sangseminar hele helga, skal prøve å få gjort noe i morgen :-)

    SvarSlett
  2. Åh, for en lekker Scabiosa! Kos deg med våren. Den ser ut til å ha kommet godt igang hos deg:)
    Ha en fin mandag.

    SvarSlett
  3. Lerkesporene her har hatt en tøffstart på åretog noen har råtnet, men mange starter blomstringen nå på denne tiden. Hagens kniplinger : ) ha en flott ny uke!

    SvarSlett
  4. For ei flott lerkespore, har du namn på den arten så gje ein lyd, den må eg prøve å skaffe frø av. Det er ekstra kjekt med det som kjem tidleg. Får håpe sønnavinden gjev litt liv i beda her hjå meg og.Ha ei god veke.

    SvarSlett
  5. Det ser ut til at det har kommet en hel del lenger hos deg enn her i bygda! Lerkesporer er takknemlige planter. Den Scabiosaen var bare helt nydelig. Jeg sådde en lignende i januar faktisk, flott farge!
    Ja, de hersens brunsneglene er ei sann plage. Håper du blir kvitt mesteparten i år!

    SvarSlett
  6. Ser at du har kommet godt i ganng med våren på dine kanter. Her har jeg så vidt fått rydda litt i et par bed,håper som deg på godt vær :-)
    Nydelig Scabiosa, er den vinterherdig.
    Hadde en lignende som jeg sådde, men det var ikke en staude. de jeg har nå er i forskjellige blå/lilla nyanser samt kvit. Sånn vil jeg også ha :-)Hvor kjøpte du den?

    SvarSlett
  7. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  8. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  9. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett